Opnieuw zijn we bezig aan een drukke lesweek, maar we genieten er van met volle teugen! Als we een vrije periode hebben gaan we zoals altijd naar de lerarenkamer. Normaal is er daar niemand. De leerkrachten hebben hier namelijk elk hun eigen lokaal (en de leerlingen verhuizen dus elk lesuur van lokaal en niet de leerkrachten zoals bij ons) en blijven daar dus ook in hun vrije uren om in alle rust wat werk te verrichten. Maar nu zijn ook de andere studenten in de lerarenkamer aanwezig. Veel werk krijgen we daar dus niet meer verzet, maar het is wel leuk om de studenten van hier te leren kennen. We leren wat bij over hun opleiding, over het leven van de studenten in Kaapstad, hoe zij lessen geven, … Zij zijn ook heel nieuwsgierig naar hoe onze opleiding is, hoe Europa is, hoe ons leven in België is, … genoeg stof voor gesprek dus! Ze vinden bovendien dat we hier nog niet genoeg gedaan hebben en hebben ons bijgevolg uitgenodigd volgende week donderdagavond (vrijdag is het Freedom day, een nationale feestdag) om nog een paar leuke kantjes van Kaapstad te leren kennen. We zijn benieuwd!
Maandagavond hebben we mee de twee bussen met leerlingen begeleid naar de universiteit waar de maths competition door ging. Er was maar een wiskundeleerkracht die maandagavond mee kon. Ze waren dus opnieuw super blij dat wij bereid waren om te helpen. Hup om kwart voor zes alle 75 leerlingen tellen, ze verdelen op de bussen en vertrekken. De maths competition is een wedstrijd die door gaat in de universiteit van Kaapstad (UCT) en waar alle scholen uit de omgeving die willen aan kunnen deelnemen. Voor ons was het maar een kwartiertje rijden, maar er waren ook scholen die twee uur moesten rijden om bij de universiteit te komen. Het is een enorm groot event. Er doen meer dan 7000 leerlingen aan mee. Het is voor alle leerjaren van de middelbare school. Er zijn telkens twee categorieën. Je kan individueel deelnemen of als koppel. Iedereen krijgt 75 minuten de tijd om 30 meerkeuzevragen te antwoorden. Er is geen tweede ronde ofzo (zoals bij de wiskundeolympiade, die ze hier ook hebben trouwens), maar de eerste 200 van elke categorie krijgen een certificaat voor hun prestatie en de beste 20 van elke categorie krijgen nog een extra prijs.
Norval, ook een van de wiskundeleerkrachten in Groote Schuur en de onderdirecteur, was een van de organisators. Hij had ons gevraagd of we eventueel ook zouden willen toezicht houden als er zouden te kort zijn. We waren er toch, dus wilden we dit met plezier doen. Best wel spannend om al die leerlingen in dat ene lokaaltje te krijgen. Goed geordend zodat alle stoelen bezet waren, iedereen naast zijn partner kon zitten en de verschillende groepen van dezelfde school niet te dicht bij elkaar zaten (gelukkig dragen ze allemaal een uniform, waardoor we ze makkelijk uit elkaar konden halen). Het toezicht zelf houden was wat vreemd. Normaal kijk je dat ze niet spieken en dat ze stil zijn, maar nu mochten ze overleggen met hun partner, dus was het enkel opletten dat ze geen gebruik maken van een rekentoestel. Alles is gelukkig goed verlopen. Hopelijk hebben ze ook allemaal goede scores gehaald.
Onze lessen aardrijkskunde deze week lopen wat minder vlot dan andere weken. De school is volop bezig met nieuwe laptops te installeren samen met de active boards waardoor ze problemen hebben met het internet en de active boards. Een filmpje van het internet gebruiken in de lessen deze week was moeilijk. Ook hebben we tweemaal zonder PowerPoint moeten lesgeven omdat het active board niet werkte. Dan maar met de laptop door de klas lopen als je een foto hebt die de leerlingen echt moeten zien. Er is altijd wel een mauw aan te passen. Toch hopen we dat alles opnieuw snel in orde komt. We houden jullie op de hoogte!